Cum să-i învăţăm pe studenţi să înveţe – un nou curs de instruire pentru instructorii și instructoarele Şcolii de Jurnalism din Moldova
Timp de două zile, pe 20 şi 27 noiembrie 2021, peste 20 de jurnalişti şi experţi media din ţară, care țin cursuri la Școala de Jurnalism, au învăţat şi au testat în practică diverse metode şi tehnici de predare creativă pentru maturi. Aceştia au aflat cum să-i înveţe pe studenţi într-o manieră cât mai interesantă şi, nu în ultimul rând, au descoperit secretele unui trainer de succes. Alături şi împreună cu instructorii Şcolii a lucrat Natalia Grîu, expertă în educaţie.
Cursul de instruire a debutat cu definirea conceptului de andragogie. Instructorii Şcolii au discutat despre deosebirile dintre învăţarea copiilor şi cea a adulţilor. Aceştia au punctat care sunt barierele în instruirea maturilor şi au notat sursele care îi motivează pe aceştia să înveţe. Potrivit expertei, scopul unui instructor nu este să spună discipolilor săi ce ştie el, ci, mai degrabă, cum acesta îi poate inspira. „Adulţii au modalităţi specifice de abordare a învăţării. Dacă instructorul insistă asupra punctului său de vedere şi neglijează opiniile studenţilor, atunci acest lucru nu va contribui la motivarea învăţării. Gândiţi-vă la cei pe care îi instruiţi. De ce pentru ei este importantă motivaţia? Adulţii trebuie să înveţe conştientizând de ce învaţă, iar rolul formatorului este cel de a facilita învăţarea şi nu de a o impune”, a subliniat Natalia Grîu.
După o scurtă incursiune teoretică au urmat mai multe exerciţii practice. Instructorii Şcolii, împărţiţi în mai multe grupuri, au testat, prin roluri de joc, diverse metode şi tehnici folosite în procesul de învăţare a adulţilor. Spre exemplu, trainerii au aflat ce este şi cum poate fi utilizată tehnica de lucru 70×30, au aplicat în practică metoda „papucii mei vorbesc”, portretul robot, metoda „pălăriilor gânditoare”, tehnicile de lucru: Acvarium, Sinelg, Graficul T sau Cubul. Totodată, formatorii Școlii de Jurnalism au analizat argumentele pro şi contra ale afirmaţiilor: „competiţia accelerează învăţarea” şi „disciplina distruge creativitatea”.
La finalul celor două zile de curs, instructorii Şcolii s-au arătat motivaţi să aplice în practică metodele şi tehnicile noi studiate în timpul instruirii. „Noi, în calitate de instructori, trebuie să stârnim curiozitatea studenţilor şi dorinţa lor de a învăţa ceva nou. Pasiune, implicare și corectitudine – reprezintă acel bagaj de cunoştinţe importante pe care le vom transmite discipolilor noştri”, a spus jurnalista Sorina Obreja. Eugenia Creţu, reporteră la Radio Europa Liberă şi instructoarea cursului Storytelling video a menţionat că în aceste două zile a avut posibilitatea de a se simţi de partea cealaltă a baricadei. „Am testat pe pielea noastră rolul studentului. Trebuie să punem accentul pe cum predăm, nu doar pe ce predăm”, a mai adăugat aceasta.
Elena Cioina, jurnalistă la E-sănătate.md şi instructoarea cursului Jurnalismul social a spus că este complicat să predai simplu şi pe înţelesul oamenilor. „Am înţeles că lecţiile trebuie să fie interactive, iar studenţii trebuie să fie abordaţi individual, în funcţie de necesităţile lor”. „Important este ca studenţii să vorbească mai mult decât trainerul”, a concluzionat la finalul instruirii Nicu Guşan, reporter la Radio Europa Liberă şi instructorul cursului Storytelling digital.
„Studenţii învaţă de la diversitatea voastră. Gândiţi-vă mereu la cei pe care îi instruiţi. Acceptaţi diferenţa. Învăţaţi din această diversitate şi valorificaţi toate resursele pe care le aveţi”, a subliniat la finalul instruirii experta Natalia Grîu.
Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID, UK şi implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente şi profesioniste, şi crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice şi economice.