Cum să „spunem o poveste” cu ajutorul datelor, unul dintre subiectele trainingului „Tehnici de comunicare publică și strategică”, organizat de Școala de Jurnalism din Moldova
Cum să comunicăm interesant, atractiv și interactiv cu ajutorul unor instrumente online? Cum se realizează infograficele, hărțile interactive, timeline-urile? Cum să „spunem o poveste” cu ajutorul unor date care, la prima vedere, par greu de înțeles, dar sunt „combustibilul” unui proces de comunicare? Ce sunt Datawrapper, Canva, Piktochart și Flourish, cum funcționeză și cum pot ajuta un comunicator/o comunicatoare în activitatea zilnică? Cum creăm infografice statice și diagrame interactive pentru pagini web și rețele sociale? Cum să „înfrumusețezi” un text? Despre acestea, dar și despre alte subiecte au discutat participanții la trainingul „Tehnici de comunicare publică și strategică”, organizat de Școala de Jurnalism din Moldova (ȘJM), în cea de-a treia zi a acestuia, pe 24 martie. Sesiunea respectivă a fost moderată de către Ștefan Grigorița, comunicator în cadrul Biroului de Cooperare al Elveției în Moldova, instructor al cursului „Jurnalism multimedia”, care este ținut la Școala de Jurnalism din Moldova, precum și absolvent al ȘJM (promoția 2013-2014).
Pe lângă Canva și Adobe Illustrator, folosite cel mai des de către participanții la training, comunicatorii/comunicatoarele au aflat și despre alte instrumente de vizualizare a datelor pentru paginile web, cum ar fi Datawrapper și Flourish, care pot fi utile în activitatea lor. Mai mult, participanții la acest program de instruire au făcut și câteva exerciții, punând în practică noile cunoștințe.
Potrivit lui Ștefan Grigorița, pentru a face un infografic reușit, care să capteze atenția publicului, trebuie să urmăm câțiva pași, printre care:
- alegem tipul de diagramă potrivit din cele câteva disponibile;
- realizăm o schiță pe hârtie;
- selectăm și combinăm textul, cifrele și elementele grafice;
- utilizăm proporțiile potrivite;
- adăugăm o notă explicativă, alte explicații de context;
- urmăm principala regulă: „Toate lucrurile trebuie să fie făcute cu măsură”.
Totodată, Ștefan Grigoriță a explicat care sunt infograficele „demodate”. Printre acestea sunt cele care prezintă publicului foarte multe date și imagini, adică excesiv de multe informații care sunt greu de înțeles, dar și dificil de distribuit pe social media.
Trainingul „Tehnici de comunicare publică și strategică” a fost organizat de ȘJM în parteneriat cu Mediacor, cu sprijinul financiar al Institute for War and Peace Reporting (IWPR). Acesta s-a desfășurat timp de patru zile, pe 17, 18, 24 și 25 martie, și a fost ținut de către: Sorina Ștefârță, fostă consilieră pentru comunicare publică la Președinția Republicii Moldova, Ion Grosu, expert în comunicare strategică, Ștefan Grigorița, comunicator în cadrul Biroului de Cooperare al Elveției în Moldova, și Nick Raistrick, jurnalist și expert în comunicare din Marea Britanie. La training au participat peste 30 de comunicatori/comunicatoare din diverse instituții publice și organizații nonguvernamentale din Republica Moldova.