Pentru a doua oară, studenții ȘSAJ au mers în vizită la jurnaliștii din România

Pentru a doua oară, studenții ȘSAJ au mers în vizită la jurnaliștii din România

Toamna care tocmai s-a încheiat le-a oferit celor 15 studenți ai Școlii de Studii Avansate în Jurnalism (ŞSAJ) șansa de a cunoaște, chiar la început de carieră, cum funcționează câteva importante instituții de presă din București. Vizita a fost scurtă, dar intensă, pe agendă figurând media publice și private. Totul a fost posibil grație sprijinului Misiunii OSCE în Moldova, în cadrul proiectului „Media profesioniste - garanția unei democrații sustenabile”, realizat în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Programul a debutat cu o discuție neformală cu Daniel Bojin de la RISE Project România. El le-a vorbit studenților despre conceptul și valorile RISE, despre colaborarea cu colegii de la RISE Moldova, dar și despre farmecul și greutățile jurnalismului de investigație. Un subiect aparte a fost jurnalismul de date ca fundament al investigației de presă, aceasta fiind și tema atelierului pe care, o săptămână mai târziu, Daniel l-a ținut pentru studenții ȘSAJ la Vadul lui Vodă.

A urmat vizita la Televiziunea Română, unde gazdă ne-a fost Gabriel Giurgiu, realizator de programe și membru al Consiliului de Administrare al postului. Cele două ore petrecute la TVR au fost o simbioză dintre trecut și prezent, studenții aflând ce a însemnat postul public în istoria României de după 1990, dar și care sunt provocările momentului pentru această instituție media. Ei au vizitat redacția Știrilor TVR, studiourile în care sunt produse cele mai cunoscute emisiuni, iar despre specificul muncii zilnice în televiziune au discutat cu dna Carla Pompea, director de programe TVR, pe care au bombardat-o cu întrebări.

De la TVR am mers la un alt post public ce a făcut istorie - Radio România. Aici, responsabilii din Departamentul Comunicare le-au arătat studenților ce înseamnă Radio România din punct de vedere tehnologic, cum este asigurată emisia și pe ce se pune accent la realizarea materialelor. Iar Maria Țoghină, jurnalistă și membră a Consiliului de Administrare al instituției, le-a vorbit despre „tehnologia” unei bune reputații jurnalistice și importanța acesteia. „La Radio România m-am convins, o dată în plus, că trebuie să credem în ceea ce facem, să relatăm faptele şi să ne conducem de valori precum atitudinea critică și echidistanța politică”, a spus studentul Eugeniu Kanskii. Și Cristina Cornescu a rămas impresionată de cele auzite: „Fiți onești și nu umblați cu jumătăți de măsură! Puteți greși, dar onestitatea vă va salva, căci o greșeală poate fi acceptată, nu și o rea-credință!” - sunt adevărate lecții de profesionalism...”.

Despre etică, profesionalism și... de ce mulți jurnaliști buni nu au făcut, la viața lor, facultate de profil studenții au discutat la Agenția Națională de Presă AGERPRES. Alexandru Giboi, directorul general al instituţiei, le-a vorbit despre principalele provocări cu care se confruntă agențiile de presă, despre modul în care funcționează acestea și despre parteneriatul dintre AGERPRES, Moldpres și alte structuri similare. Un detaliu curios, dar și încurajator pentru studenți ȘSAJ l-a constituit faptul că Alexandru Giboi a ajuns în media după o facultate tehnică. Pentru ei, acest fapt a reprezentat un exemplu de succes și o dovadă că, dacă ești suficient de perseverent și motivat, reușești. Motivația și perseverența o ajută în munca de zi cu zi și pe Ana Maria Luca, redactor-șef al Departamentului politică internațională al AGERPES. În mod special, ea e ținut să le explice tinerilor de ce, pentru a fi un jurnalist bun, trebuie să fii conectat la realitățile zilei, nu doar la tema propriului subiect. „Mai ales acest lucru este important atunci când relatezi evenimentul internațional - trebuie să vezi lumea în ansamblu, dar și să fii foarte bine documentat”, le-a spus Ana Maria Luca.

Seara a prins echipa ȘSAJ la „Casa Jurnalistului”, comunitatea de ziariști care, prin curajul și originalitatea cu care abordează realitatea, s-a impus fulgerător pe piața media din România. Aşezaţi pe jos, la mansarda care foloseşte şi pe post de redacție, Lina Vdovîi și colegii ei din „casă” le-au povestit studenților cum s-a născut ideea unei asemenea comunităţi, dar şi despre felul în care se nasc subiectele la care lucrează, uneori, săptămâni și chiar luni întregi. Unul dintre studenți a vrut să afle dacă nu este deprimant să scrii despre lucruri deprimante. Răspunsul a fost unul simplu: „Este o chestiune de alegere. Eroii noștri nu sunt vedete din luminile reflectoarelor, ci oameni simpli, mulți dintre care trăiesc într-un soi de lume paralelă. Noi vrem să le vorbim tuturor despre existența și problemele lor, iar numărul mare de cititori pe care îl are „Casa Jurnalistului” ne spune că suntem pe calea cea dreaptă”. Drept dovadă, Lina Vdovîi le-a arătat un fragment din documentarul de o oră, proaspăt filmat, despre o familie ce trăiește într-un loc rupt de lume din chiar... inima Bucureștiului - Delta Văcărești.

Tot cu film, la cinema, s-a încheiat și prima zi a vizitei - la invitația Ambasadei Republicii Moldova la București, echipa ȘSAJ a participat la premiera ultimei producții a regizorului Igor Cobileanschi, „Afacerea Est”, turnat în România.

Cea de-a doua zi a început la Ziare.com, unul dintre cele mai vechi portaluri de știri din România. Primul lucru, remarcat de toată lumea, a fost biroul extrem de mic în care este localizată redacția. Redactorul-șef Bogdana Boga ne-a explicat că aceasta este doar o mică parte a celor care contribuie la conținutul portalului. „De fapt, a menționat ea, aceasta și este marea șansă, dar și marea provocare a online-ului: mulți dintre autorii noștri lucrează din exterior, în redacție fiind prezenți doar cei responsabili de eveniment sau de alte subiecte de actualitate”. Întrebată ce loc ocupă știrile din Republica Moldova pe Ziare.com, Bogdana Boga a recunoscut că frecvența acestora depinde de importanța evenimentelor ce au loc la Chișinău - astfel, pentru alegerile prezidențiale din 30 octombrie, a fost creată o rubrică specială. Cât privește succesul unui portal de știri, Bogdana  Boga spune că nu există o rețetă universală. Contează să ne conducem, și aici, de principiul corectitudinii față de cititor. Un exemplu sunt titlurile false, pe care Ziare.com le evită. Pentru că, spune Bogdana, cititorul nu iartă minciuna.

De la Ziare.com am mers la Adevărul Holding, unde ne așteptau redactorul-șef al publicației „Adevărul”, Dan Marinescu și redactorul coordonator Ramona Ursu. Discuția a fost despre ziare, despre tiraje și despre situația presei din cele două țări. Studenții au vrut să afle cum se împacă ziarul tipărit cu cel online, iar Dan Marinescu i-a surprins, declarând că viitorul presei - fie că e vorba de ziare, de radio sau de TV - este în online. „Tocmai de aceea, afirmă el, în ziua de azi și, mai ales, cea de mâine jurnalistul trebuie să fie multifuncțional. Nu mai este suficient să știi să scrii. Jurnalistul trebuie să știe să filmeze, să monteze, să facă fotografii și să utilizeze instrumentele multimedia. Căci pe online totul se face din mers...”. La rândul său, Ramona Ursu le-a vorbit studenților despre rolul campaniilor de presă pentru imaginea și credibilitatea unei instituții media. Drept exemplu, ea a adus ultima campanie, desfășurată de „Adevărul” și care vizează cazuri nerezolvate, în ultimii 20-30 de ani, de către poliția română. Potrivit Ramonei, presiunea pe care a pus-o această campanie asupra poliției a făcut să se revină la cazuri pe care mulți le considerau demult îngropate, iar odată cu aceasta a crescut și presiunea societății asupra organelor de drept.

Ultima destinație a fost Radio Europa FM, unul dintre cele mai populare posturi de radio din România, apreciat în egală măsură pentru muzica bună și pentru reportajele inedite puse pe post. Împreună cu Liliana Nicolae, care de mai mulți ani este și instructor de Jurnalism radio la ȘSAJ, aici ne-a așteptat o echipă extrem de veselă și binevoitoare. Colegii de la Europa FM s-au arătat interesați de evoluțiile de la Chișinău, iar studenții i-au întrebat cum poți face jurnalism serios într-un radio de... divertisment. „Și divertismentul este diferit. Una e bârfa și știrea de bulevard, alta este informarea și cultivarea oamenilor într-o formă mai lejeră”, a fost răspunsul. „Vizita la București este o experiență memorabilă. Am cunoscut oameni cu un bogat background profesional. M-au impresionat toate redacțiile și aș putea reveni oricând aici, pentru că mereu ai ceva nou de învățat. Dar, dacă aș avea ocazia să fac un stagiu, aș alege cu drag Europa FM, pentru echipă de oameni extraordinari și extrem de pozitivi de acolo”, a spus la revenire Dumitrița Andriuță... Ne-am despărțit, făcând schimb de cadouașe (ciocolatele „Chișinăul de seară” au luat locul unor căni cu logoul Europa FM) și cu promisiunea de a reveni. Dar, deja cu o altă promoție a ȘSAJ.

Acest site folosește cookies

Am înțeles