Fotografia în jurnalism, curs care ne învață să „vedem ceea ce alții nu văd”
Diafragmă, caption, cropping, balanță de culori, echilibru tonal, obiectiv - sunt doar câteva dintre noțiunile însușite cu succes de către studenții Școlii în cadrul Modulului 05: Foto. Cursul Fotografia în jurnalism, care încheie primul semestru de studii, a fost, preponderent, unul practic și s-a axat pe principiile fundamentale ale muncii unui fotoreporter. Cel care a ghidat pașii discipolilor Școlii în lumea fotografică a fost Nicolae Pojoga, fotograf documentalist, reporter special și expert de țară pentru jurnalismul în situații extreme.
Pentru prima dată cursul a durat opt zile și a debutat cu studierea principiilor de funcționare a camerei de fotografiat. Au urmat mai multe exerciții practice atât în sala de curs, cât și pe teren unde studenții au deprins regulile de compoziție fotografică, dar și cele de editare.
Un accent aparte a fost pus pe însușirea noțiunii de „caption” (legendă fotografică) și pe normele de scriere a acesteia. Potrivit instructorului, cititorul modern este foarte grăbit și, deseori, acest text scurt reprezintă singurele cuvinte pe care le urmărește. „Un caption bun trebuie să aducă un plus valoare fotografiei”, a mai spus Nicolae Pojoga.
Trebuie sau nu trebuie să respecte normele etice și deontologice un reporter fotograf? Este sau nu este etic să fotografiem victimele unui accident rutier, copiii sau persoane aflate în diverse situații de criză, cum ar fi războiul, de exempu? Aceste subiecte au stârnit interes din partea cursanților și au fost pe larg discutate în cadrul cursului. Instructorul a ținut să menționeze că un fotoreporter este, în primul rând, un jurnalist, care este obligat să respecte toate normele etice și deontologice, indiferent de situația în care se află. În acest context, studenții au simulat și o dezbatere publică în care au prezentat principiile pro și contra publicării unei imagini într-o revistă.
Ce este fotojurnalismul, cine sunt fotojurnaliștii și ce loc ocupă fotografia în mediul informațional astăzi - sunt câteva dintre subiecte care au fost discutate în cadrul unei întâlniri cu Anatol Poiată, maestrul fotograf. Invitatul a vorbit cu studenții despre rolul unui fotoreporter în jurnalism, au punctat împreună calitățile acestuia și au analizat mai multe fotografii care au schimbat lumea. „Fotografia în sine trebuie să fie o istorie, o narațiune”, a concluzionat invitatul.
Studenții spun că acest curs le-a lărgit orizonturile, deși credeau inițial că a face o fotografie este foarte simplu. „În general e și greu, dar și ușor să faci poze bune în fotojurnalism. Trebuie să ai o sensibilitate pentru a vedea cadrul în haosul de zi cu zi, să posezi bine tehnica și să ai puțin noroc ca să fii în locul și la timpul potrivit”, a menționat studenta Veronica Țurcanu. Colega ei, Veronica Baraghin, a spus că fotojurnalismul e mult mai complicat decât pare la prima vedere. „Trebuie să ai capacitatea de a vedea un cadru acolo unde alții nu văd nimic deosebit”, a mai adăugat aceasta.
„După acest curs vom privi lumea și tot ce ne înconjoară cu alți ochi, cu o altă filosofie”, a subliniat studenta Tatiana Cazacu. Diana Lvovschi, la rândul său, a spus că pe lângă satisfacție, acest curs i-a oferit și multă responsabilitate. „Mulțumesc pentru motivația de a pătrunde în lumea fotografiei, pentru înțelepciune, dar și pentru faptul că sunteți în sine o Lume”, a spus Diana mentorului său.
Și instructorul cursului a rămas mulțumit și entuziasmat de munca depusă de studenții Școlii și, mai ales, de rezultatele lor. „Sunteți minunați și deosebit de curajoși pentru a îmbrățișa o nouă meserie. Succes în continuare”, a conchis la finalul cursului Nicolae Pojoga.