Instructorii și studentele celei de-a 17-a promoții, față-n față la primul teambuilding organizat de Școala de Jurnalism din Moldova

Instructorii și studentele celei de-a 17-a promoții, față-n față la primul teambuilding organizat de Școala de Jurnalism din Moldova

Consolidarea echipei, stabilirea clară a obiectivelor, definirea valorilor și a misiunii, motivarea echipei, diferențele dintre posibil și imposibil, jocuri de rol și, nu în ultimul rând, multă voie bună. Acestea sunt doar câteva dintre motivele care au stat la baza organizării unui teambuilding. Pentru prima dată, instructorii și studentele Școlii de Jurnalism au avut posibilitatea de a se cunoaște cu mult înainte de începerea cursurilor. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 1-2 octombrie 2022, la EcoVillage Moldova și a fost organizat în cadrul proiectului „Contributing to better information of the public through strengthening Moldova School of Journalism capacities”, implementat cu susținerea organizației Institute for War & Peace Reporting și a Ambasadei SUA în Republica Moldova.

 „Învață să greșești și mergi mai departe”

Prima parte a teambuildingului a început cu analiza unor fenomene simple, dar absolut necesare unei instituții. Am discutat despre importanța unei colaborări în echipă, diversitatea de gândire, diferențele de viziuni etc. Pentru a înțelege mai bine care sunt și de ce există diferențe de gândire în echipă, au fost organizate mai multe jocuri de rol și activități practice, în cadrul cărora a fost testată încrederea în propria persoană și în echipă, importanța unei colaborări în procesul de realizare a unui obiectiv comun și, nu în ultimul rând, capacitatea de a învăța și de a gândi altfel.

Experiențe, greșeli comise, sfaturi de urmat

În cea de-a doua parte a trainingului, discuțiile s-au axat pe meseria de jurnalist. Cine este el, care este programul său de lucru, ce calități trebuie să posede, cum să scrie ca să iasă din tipare și cum să fie original etc. Instructorii au împărtășit din experiențele lor profesionale, au vorbit despre greșelile comise de ei, dar și de colegii lor de breaslă și au oferit câteva sfaturi utile noii generații de jurnaliști. 

Au urmat dezbateri aprinse pe tema compromisurilor. Studentele Școlii au fost interesate să afle de la instructorii lor dacă în timpul activității profesionale au făcut sau nu compromisuri, cum au acționat în anumite situații și cum au făcut față momentelor de criză profesională și stres. „Prin venirea în profesie vă asumați angajamentul de a fi jurnaliști”, a reiterat Mihaela Gherasim, instructoarea cursului „Interviul și tehnici de intervievare”, consultantă în comunicare la PNUD Moldova. Concluzia discuțiilor a fost simplă: un jurnalist/o jurnalistă trebuie să informeze corect, să fie imparțial, echidistant, onest, să scrie doar în interesul publicului său și să respecte Codul Etic și Deontologic al jurnalistului.

Calitatea presei din Moldova - probleme și soluții

Un alt subiect care a stârnit polemici între participanți a fost cel legat de calitatea presei, dar și a consumatorilor media din Moldova. Instructorii și studentele Școlii au punctat problemele din mass-media moldovenească și au căutat soluții. Cursantele au fost curioase să afle cum să scrii interesant, cum să captezi atenția publicului, ce să faci ca să fii diferit, unic și autentic pe piața media.

Instructorii au subliniat faptul că astăzi nu este suficient doar să știi să scrii. Azi, în era tehnologiilor informaționale, un jurnalist trebuie să știe să filmeze, chiar și cu un telefon mobil, să facă fotografii calitative, să monteze și să editeze, utilizând în materialele sale diverse instrumente digitale și multimedia. Mai mult ca atât, în opinia instructorilor, un jurnalist trebuie să învețe mereu, el trebuie să urmărească tendințele din media, să se reinventeze și să se adapteze pieței, care se află într-o continuă schimbare. Surpriza primei zile a teambuildingului a fost înmânarea legitimațiilor de student/ă. 

Dezinformarea, manipularea, propaganda - ce sunt, ce facem și cum ne descurcăm

Cea de-a doua zi a teambuildingului a continuat cu discuții despre dezinformare, manipulare, știri false și fact-checking. La întâlnirea cu studentele Școlii au fost invitate Olga Ceaglei, jurnalistă și cofondatoare a proiectului media „CU SENS”, una dintre instructoarele cursului „Jurnalismul de investigație” de la Școala de Jurnalism, precum și Rodica Pîrgari, expertă de la WatchDog.md. Rodica le-a povestit studentelor Școlii despre activitatea instituției pe care o reprezintă și le-a explicat viitoarelor jurnaliste care este diferența dintre dezinformare, propagandă, informare greșită sau defectuoasă („malinformation” și „misinformation”). Ea a prezentat câteva exemple de știri în care au fost folosite acestea și a oferit câteva sfaturi despre cum să nu cădem în plasa propagandei informaționale.

Olga Ceaglei, la rândul său, a atras atenția studentelor asupra necesității de a practica un jurnalism corect, imparțial și obiectiv. Ea a subliniat și cât de importantă este independența, inclusiv financiară, pentru un reporter. „Puneți totul la îndoială. În acest caz, nu veți deveni instrumente în mâna cuiva. Jurnalistul lucrează doar în interesul public”, a subliniat, la finalul discuțiilor, jurnalista proiectului media „CU SENS”.

Studentele Școlii au spus că această experiență a fost utilă și necesară pentru ambele tabere: atât pentru studenți, cât și pentru instructori. „Am avut ocazia de a participa la un dialog savuros. În cele două zile de teambuilding, au fost abordate temerile noastre, dar și așteptările pe care le avem în calitate de începători ai breslei jurnalistice. Am aflat care sunt provocările cu care se confruntă jurnaliștii cu experiență. Toate, într-o atmosferă degajată și plăcută. Momentul înmânării legitimațiilor a fost unul de însemnătate simbolică pentru mine”, a menționat, la finalul întâlnirii, Luminița Toma. Colega ei Valentina Suruceanu a spus că acest teambuilding a fost o bună oportunitate pentru studenți de a discuta cu viitorii instructori. „Teambuildingul a generat discuții, a provocat reacții și a oferit spațiu de reflectare pentru toți participanții”, a concluzionat studenta Școlii de Jurnalism din Moldova.

 

Acest site folosește cookies

Am înțeles