Proiectul „TikTok Radar” s-a încheiat cu peste 650 de mii de vizualizări doar pe rețelele sociale ale Școlii de Jurnalism din Moldova
.png)
Proiectul „TikTok Radar”, desfășurat de Școala de Jurnalism din Moldova, s-a încheiat după câteva luni de creație și experimentare, cu un impact vizibil pe rețelele sociale.
Șase participante au realizat câte șapte videouri fiecare, sub îndrumarea mentorelor Cristina Miron, creatoare de conținut, și Diana Rusu, producătoare „Abraziv”, învățând cum să creeze conținut responsabil și atractiv, axat pe identificarea, demontarea miturilor și a știrilor false. În total, cele 42 de materiale publicate pe pagina de Instagram și contul de TikTok ale Școlii de Jurnalism din Moldova au adunat peste 650.000 de vizualizări.
Printre cele mai urmărite se numără:
- Valeria Vrabie, despre cum recunoști o știre falsă: 38.342 vizualizări pe Instagram
- Albina Ciuprin, despre bias-ul de confirmare: 36.466 vizualizări pe Instagram
- Cristina Basiul, despre 5 semne că o informație e falsă: 35.486 vizualizări pe Instagram
- Gabriela Revenco, despre mitul că diaspora nu trebuie să voteze: 19.168 vizualizări pe TikTok și peste 1100 de comentarii (organic).
Materialele realizate în cadrul proiectului au fost apreciate de Ministerul Educației și Cercetării, care a recomandat distribuirea lor pe rețelele sociale ale celor 90 de licee din rețeaua Școlilor Model, ceea ce le-a crescut considerabil vizibilitatea. Astfel, videourile vor ajunge la și mai mulți tineri.
„Ministerul Educației și Cercetării a preluat materialele video axate pe fenomenul dezinformării și le-a integrat în activitățile proprii de comunicare publică. Totodată, am recomandat și încurajat diseminarea acestor resurse prin intermediul Rețelei celor 90 de Școli Model din întreaga țară. Considerăm că multiplicarea și utilizarea acestor materiale la nivel local reprezintă o metodă importantă de sensibilizare, educare și consolidare a rezilienței în fața dezinformării în rândul tinerilor și al comunităților. Astfel, parteneriatul nostru a facilitat nu doar producerea unor materiale de calitate, ci și extinderea impactului acestora printr-o rețea educațională națională, contribuind la atingerea obiectivelor comune de promovare a gândirii critice și a informării corecte”, menționează Vlada Țurcan, consultant principal, serviciul relații cu mass-media, MEC.
Experiența a fost una de învățare și descoperire pentru participantele în cadrul acestui proiect:
- Valeria Vrabie: „Am găsit aici locul perfect pentru a descoperi că îmi place să creez videouri scurte și convingătoare.”
- Cristina Basiul: „Am format un grup divers, fiecare cu stilul ei, și am învățat mult una de la alta, dar și de la mentori.”
Pentru mentore, rezultatele au însemnat confirmarea progresului și potențialului participantelor:
- Cristina Miron: „Sunt foarte mândră de voi. Se vede clar progresul de la început până acum. Continuați, aveți un start excelent.”
- Diana Rusu: „Sper că această experiență v-a adus mai mult curaj și abilități practice în filmare și editare. Nu vă opriți, continuați cu perseverență și disciplină.”
Proiectul #TikTokRadar a fost organizat în cadrul programului „Adevărul conectează: consolidarea educației media și implicarea tinerilor în combaterea dezinformării”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Școala de Jurnalism din Moldova, cu sprijinul financiar al Norvegiei, prin intermediul Institute for War & Peace Reporting (IWPR). Conținutul materialelor video nu reflectă în niciun fel poziția Guvernului Norvegiei.