Sorina Ștefârță, mesaj pentru comunicatori și comunicatoare: „Uneori trebuie să deveniți „oleacă” jurnaliști/jurnaliste”

Sorina Ștefârță, mesaj pentru comunicatori și comunicatoare: „Uneori trebuie să deveniți „oleacă” jurnaliști/jurnaliste”

Ce vor jurnaliștii/jurnalistele și ce vor comunicatorii/comunicatoarele? Cum acționăm în comun pentru a crea conținut atractiv și util publicului? Cum poate fi eficientizată interacțiunea cu presa? Care este rolul cuvântului și al imaginii în comunicarea publică? Sunt câteva dintre întrebările la care a răspuns Sorina Ștefârță, fostă consilieră pentru comunicare publică la Președinția Republicii Moldova și jurnalistă cu peste 20 de ani de experiență în presa scrisă, în cadrul trainingului „Tehnici de comunicare publică și strategică”. Evenimentul, la care au participat peste 30 de comunicatori/comunicatoare din instituții publice și ONG-uri, a fost organizat pe 17 martie 2023 de Școala de Jurnalism din Moldova (ȘJM). 

Sorina Ștefârță le-a recomandat participanților la training:

  • să aibă o bună cunoaștere a spectrului media;
  • să trateze presa în mod egal:
  • să nu lase pe mâine ceea ce pot comunica astăzi;
  • să evite limbajul tehnic și să utilizeze un limbaj accesibil;
  • să răspundă la telefon (jurnaliștilor) şi după ora 17:00, și în zilele libere, iar dacă nu pot răspunde pe moment, să revină; de asemenea, să le ofere jurnaliștilor numărul de telefon mobil;
  • să publice cât mai multă informație pe site-ul organizației pe care o reprezintă;
  • să creeze canale rapide de comunicare;
  • să țină cont că, în conformitate cu cele mai noi tendințe în comunicare instituțională, comunicatele de presă trebuie să fie construite după modelul știrilor;
  • să folosească toate canalele pentru transmiterea informației către mass-media și public: adresele electronice ale jurnaliștilor, site-ul instituției, rețelele de socializare, telefonul; 
  • în cazul unei situații de criză, să dea primii vestea cea proastă.

De asemenea, Sorina Ștefârță le-a amintit comunicatorilor că jurnaliștii au nevoie de:  

  • informație cu valoare de știre;
  • citate, sunete, imagini, declarații;
  • certitudinea că sursa informației este obiectivă;
  • o știre care prezintă o noutate;
  • mari personalități/o istorie unică;
  • probleme clare/impact asupra unui număr mare de oameni;
  • o istorie impresionantă/exemple de cazuri generale

În cazul comunicării de criză, Sorina Ștefârță i-a sfătuit pe ofițerii de presă/purtătorii de cuvânt să fie sinceri cu jurnaliștii și cu opinia publică și să ofere informații folositoare. Iar, dacă nu au răspunsul la o întrebare sau alta, comunicatorii trebuie să admită că nu dețin informațiile în momentul de față, dar să dea asigurări că le vor furniza ulterior. 

Trainingul „Tehnici de comunicare publică și strategică” a fost organizat de ȘJM în parteneriat cu Mediacor, cu sprijinul financiar al Institute for War and Peace Reporting (IWPR).  Acesta s-a desfășurat timp de patru zile, pe 17, 18, 24 și 25 martie, fiind ținut de către: Sorina Ștefârță, fostă consilieră pentru comunicare publică la Președinția Republicii Moldova, Ion Grosu, expert în comunicare strategică, Ștefan Grigorița, comunicator în cadrul Biroului de Cooperare al Elveției în Moldova, și Nick Raistrick, expert în comunicare din Marea Britanie

 

Acest site folosește cookies

Am înțeles