Storytelling digital, curs la care învățăm să construim povești digitale
Ce înseamnă să spui povești pe online și cum să redactezi conținutul pentru diferite platforme? Care sunt tendințele și încotro merge acest gen jurnalistic? - sunt câteva întrebări care au stat la baza cursului Storytelling digital. Timp pe cinci zile studenții Școlii de Jurnalism din Moldova (ȘJM) au lucrat împreună cu Nicu Gușan, jurnalist la Radio Europa Liberă și absolvent al ȘJM, promoția 2013-2014.
Cursul a debutat cu o întrebare retorică despre rolul poveștilor în jurnalism. Instructorul le-a a vorbit cursanților despre tendințele din mediul online, bazate pe exemple de digital Storytelling, a analizat conceptele teoretice și diverse tehnici de scriere, implicând studenții în discuții despre calitatea și structura unei povești scrise pentru online.
Discipolii, ghidați de instructor, au identificat elementele unei povești digitale și au punctat etapele creării unui material multimedia - de la idee până la realizare, de la publicare la măsurarea impactului, a audienței și a feedback-ului. Au urmat discuții despre utilizarea diverselor instrumente multimedia, accentul fiind pus pe adaptarea conținutului pentru diverse platforme digitale. „Ambalajul contează, dar conținutul contează cel mai mult”, a subliniat Nicu Gușan.
Au urmat mai multe exerciții practice individuale și de grup. Cursanții au învățat să aleagă instrumentele potrivite în funcție de istoria, subiectul sau povestea pe care au ales-o și au analizat diverse platforme de publicare a acestora. Tot ei au identificat subiecte pentru un Storytelling digital, au propus scenarii de redactare a unui material deja publicat, utilizând diverse componente multimedia.
Ultimul și cel mai complicat exercițiu a fost realizarea, de sine stătător, a unui Storytelling digital. „Ieșirea din zona noastră de confort a fost benefică pentru noi”, a spus la final de curs studenta Diana Lvovschi. După ce a analizat atent toate lucrările, Nicu Gușan a afirmat că discipolii Școlii au ales subiecte de interes public și au reușit să prezinte informații relevante în articole, doar că e nevoie de puțin mai multă documentare. „Fiecare material trebuie să aducă informații noi sau unghiuri de abordare diferite, față de articolele publicate anterior”, a subliniat instructorul.
În cadrul cursului Storytelling digital, studenții ai avut ocazia să discute cu - Ștefan Nahaba, producător, fondator și director general la Racketa Production, membru al Asociației Companiilor de Creație din Moldova (COR) despre viitorul jurnalismului și posibilitățile creative de lucru în acest domeniu, folosind noile tehnologii.
Invitatul le-a explicat studenților în ce constă unul dintre astfel de instrumente noi pentru țara noastră - Virtual Production, folosit la centrul Mediacor, sediul actual al Școlii. „Folosită pentru producția de știri, emisiuni TV sau film, această tehnologie va oferi posibilitate producătorilor și jurnaliștilor să creeze studiouri dinamice și digitalizate. Aceste studiouri virtuale vor permite îmbinarea în timp real a oamenilor cu diverse obiecte sau medii generate de computer. Este locul unde lumea fizică și cea virtuală se întâlnesc”, a precizat Ștefan Nahaba. La finalul discuțiilor invitatul i-a îndemnat pe studenții Școlii să fie creativi și să iasă din vechile tipare.
Precizăm că Școala de Jurnalism din Moldova este primul rezident al Mediacord, un centru de producții și tehnologii pentru industriile de film și media, inaugurat în 2021, în clădirea bibliotecii pentru a aduce pe campusul universitar USM inovațiile din industria creativă și digital media.