Interviul: învățăm să formulăm întrebări și să ascultăm interlocutorul

Interviul: învățăm să formulăm întrebări și să ascultăm interlocutorul

Cum intervievăm persoanele timide și cum să primim răspunsuri de la oamenii care, deși au ceva de spus, nu au obișnuința să vorbească? Despre „ingredientele” unui interviu reușit și felul în care pot fi utilizate acestea studenții ȘSAJ au aflat de la Mihaela Gherasim, reporteră la Proiectul TV „Pur și Simplu”, realizat de Radio „Europa Liberă”. De la ea, timp de cinci zile, viitorii ziariști au învățat să formuleze întrebări interesante - incomode chiar, pe alocuri -, să aleagă tema și personajul relevant pentru un interviu.

Cursul a început cu mai multe noțiuni generale despre Interviu ca gen jurnalistic. Studenții au aflat că dobândirea informației este elementul principal care stă la baza unui interviu; au învățat cum să formuleze corect întrebările; au discutat despre planificare și documentarea care anticipează orice dialog și au memorizat că există mai multe modalități de a intervieva un interlocutor. După care a urmat cea mai interesantă parte a cursului - lucrul practic. Ghidați de instructoare, studenții au realizat mai multe lucrări: au făcut un interviu cu cineva din părinți despre propria persoană; au transformat o declarație de presă într-un interviu; au lucrat la documentarea unei personalități și, la final, au scris un interviu propriu.

Pe final, în cadrul unor discuții ce s-au transformat în dezbateri, au fost abordate aspectele etice și deontologice ale interviului. Mihaela Gherasim le-a vorbit studenților ȘSAJ despre felul în care trebuie să se prezinte jurnalistul la interviu, ce reguli de comportament trebuie să adopte și ce întrebări ar fi bine să le evite. „Dacă un jurnalist poate să învețe din propriile greșeli, are șanse mari să facă o carieră de succes în jurnalism și să-și facă și un nume”, a conchis instructoarea.

Studenții spun că partea practică a cursului a fost utilă și foarte necesară pentru ei. Unii dintre discipoli au trăit pentru prima dată experiența unui interviu față în față cu interlocutorul. Studentul Andrei Cebotari a recunoscut că, astfel, și-a dezvoltat abilitatea de comunicare non-verbală. „Mi-a plăcut foarte mult această experiența si nu voi ezita să o utilizez în activitatea mea profesională”, a spus el.

Acest site folosește cookies

Am înțeles