Designul presei, un curs despre cum să faci un ziar mai atractiv
Standurile de ziare ne atrag tot mai rar privirea în ultimii ani. Trăim în epoca în care orice informaţie poate fi citită online, privită la televizor sau ascultată la radio. Cu toate acestea, mirosul ziarului proaspăt scos de sub tipar nu poate fi înlocuit nici cu mouse-ul, nici cu telecomanda. Cum o publicaţie să atragă atenţia cititorului şi să-l facă să cumpere ziarul? Cum să devină ziarul mai atractiv pentru omul contemporan şi care sunt secretele unui design reuşit? La aceste şi la multe alte întrebări a răspuns instructoarea cursului Visual Journalism, Angela Ivanesi.
Este cursul, în cadrul căruia studenţii ŞSAJ au deprins regulile de bază ale design-ului presei. Noţiunile teoretice au fost combinate cu exerciţiile practice individuale şi de grup. În primele zile, viitorii jurnalişti au învăţat totul despre fonturi şi au aflat care sunt elementele unui articol de ziar (corp de text, titlu, autor). Ulterior studenţii au învăţat ce este un logo, care sunt principiile de bază ale acestuia, dar şi cum au evoluat, de-a lungul anilor, logo-urile mai multor ziare din lume. Studenţii au lucrat individual la crearea propriului logo pentru o publicaţie, după care s-au antrenat în paginarea unui ziar. Angela Ivanesi le-a vorbit despre paginarea în module, rolul şi poziţia fotografiilor în ziar, dar şi despre crearea unui design unic şi de calitate al unei publicaţii. Pe final viitorii ziarişti, repartizaţi în echipe, au lucrat la elaborarea conceptului unui ziar de patru pagini, format A3.
Cursul a culminat cu una dintre cele mai interesante teme: Infograficele. Timp de două zile, studenţii ŞSAJ au învăţat să facă diferenţa dintre infografică şi orice alt mod de a transmite o informaţie, iar instructoarea le-a explicat cum un infografic poate înlocui un text plictisitor. Pentru a înţelege mai bine cum o mie de cuvinte pot fi înlocuite printr-o imagine, studenţii au realizat propriile infografice.
La sfârşitul cursului studenta ŞSAJ Stela Boico a spus că activitățile de la orele practice i-au demonstrat că, într-o pagină de ziar, materialul nu poate fi aranjat haotic, ci într-o anumită ordine, plăcută şi, mai ales, inteligibilă pentru cititor.
„Până la curs, credeam că infograficele se creau cu ajutorul site-urilor, dar instructoarea ne-a arătat o metodă inedită de a le produce”, a spus Lia Ciutac.
Cursul de Visual Journalism a fost ultimul din primul semestru la ŞSAJ.
Sursa foto: Angela Ivanesi