Media Management: cum lansăm și cum administrăm afaceri în mass-media
Care sunt criteriile ce asigură succesul unei instituții de presă? Cum este organizată munca într-o redacție și cum se gestionează o echipă de reporteri, cameramani, șoferi, redactori și editori? Este sau nu mass-media o afacere și cât costă să lansezi un post de televiziune, radio sau un portal de știri? Despre toate acestea studenții ȘSAJ au aflat în cadrul cursului Media Management.
După mai multe cursuri practice, deadline-uri și texte scrise contracronometru, cu care au început anul, studenții Școlii de Studii Avansate în Jurnalism au lăsat stilourile de-o parte și s-au concentrat pe idei de lansare a afacerilor în mass-media. Viitorii jurnaliști s-au întâlnit cu mai mulți directori ai instituțiilor media din Republica Moldova și au discutat cu aceștia despre lansarea și administrarea unui post de radio, a unei televiziuni și a unei publicații regionale. Un accent aparte a fost pus pe elaborarea și implementarea proiectelor în mass-media.
Pentru a afla și a înțelege cum funcționează fiecare instituție de presă, cursul a fost împărțit în patru module. Primul a fost dedicat managementului radio și l-a avut ca instructor pe Adrian Petcu, șeful Redacției Actualități a Radio Moldova. El le-a vorbit studenților ȘSAJ despre programul de lucru al unui reporter de radio, despre drepturile și obligațiunile angajaților de la postul public, despre salariile și avantajele muncii la o instituție de stat... Următorul modul, la fel de intrigant, a vizat managementul unui post de televiziune. De la instructorul Dorin Scobioală, director al Casei de producție „Cat Studio” și corespondent pentru Reuters TV și Antena 3 în Republica Moldova, tinerii jurnaliști au aflat din ce „trăiește” un post de televiziune, cum se formează o echipă care lucrează la TV, cum se creează bugetul și cum se oferă licențele de emisie. Studenții au mai aflat care este prețul unui minut de publicitate, ce este grila de emisie, cum și cine măsoară audiența TV, ce este prime-time, off-time și multe altele.
Cum să faci față concurenței și să gestionezi un ziar regional? Răspunsurile au venit în cadrul celui de-al treilea modul, dedicat managementului presei scrise. Împreună cu instructoarea Lucia Bacalu-Jardan, directoarea ziarului regional „Expresul” din Ungheni, studenții au vorbit despre presa locală și problemele cu care se ciocnesc ziarele - plasarea de publicitate, distribuție, tiraje, tipografii etc.
Cum o idee poate deveni un proiect media de succes? Despre transformarea unei idei în produs media s-a discutat și demonstrat în cadrul ultimului modul, dedicat elaborării proiectelor media. Cu o experiență de zece ani în domeniul gestionării proiectelor media, instructoarea, Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare Strategică la Centrul pentru Jurnalism Independent, le-a explicat viitorilor ziariști ce este și cum se scrie un proiect. Tinerii au discutat despre planificare, inovație, costuri, creativitate, evaluare, echipă și monitorizare.
Studenții au mai aflat cum se scrie o cerere de finanțare, cum să convingă donatorii, au notat care sunt etapele managementului și, nu în ultimul rând, au memorizat că un proiect de succes trebuie să fie cât mai original. „Un proiect bun trebuie să aibă în sine ideea unei schimbări în bine, iar un plan bine structurat reprezintă 90% din succes”, a adăugat pe final de curs instructoarea.
În aceste zile la Școala de Studii Avansate în Jurnalism continuă cursul Jurnalismul Economic.