Managementul media, un curs despre gestionarea presei ca afacere
După mai multe ore practice, exerciţii individuale şi însuşirea instrumentelor multimedia, în ultima săptămână de ianuarie studenţii Şcolii de Studii Avansate în Jurnalism au aflat care este particularitatea managementului instituţiilor de presă. Cursul, care este alcătuit din trei module, reprezintă o introducere în iniţierea şi conducerea cu succes a unei afaceri în domeniul mass-media.
Primul modul a fost dedicat managementului presei scrise. În prima zi de curs viitorii jurnalişti s-au întâlnit cu Elena şi Victor Cobăsneanu - directoarea, respectiv redactorul-şef al ziarului „Observatorul de Nord” din Soroca. Soţii Cobăsneanu, cu o experienţă de aproape 20 de ani în domeniul mass-media, le-au vorbit studenţilor despre felul în care se administrează un ziar, cum se gestionează o echipă redacţională, care sunt veniturile şi cheltuielile unei publicaţii.
Televiziunea ca afacere a fost tema celui de-al doilea modul al cursului. Timp de două zile instructorul Dorin Scobioală, care are o vastă experienţă de manager TV, le-a explicat viitorilor jurnalişti cum se câştigă şi se cheltuiesc banii în televiziune. Tinerii au aflat cât costă un minut de publicitate la TV, cum se face o grilă de emisie, ce este „of time” şi „prime time”, dar şi cum se măsoară audienţa unui post TV. Tot în cadrul cursului studenţii au învăţat cum se calculează bugetul unei instituţii media şi de câţi bani este nevoie pentru a lansa un nou post de televiziune.
Cel de-al treilea modul - Managementul proiectelor de presă - s-a ţinut în premieră la ŞSAJ, fiind introdus în programul de studii ca un răspuns la tot mai numeroasele posibilităţi de a face presă - mai ales platforme online - în bază de proiect. Pentru aceasta, însă, trebuie să ştii cum să convingi finanţatorul şi să câştigi proiectul.
Timp de două zile Ina Grejdeanu, ofiţerul pentru dezvoltare strategică în cadrul Centrului pentru Jurnalism Independent, le-a explicat studenţilor care sunt etapele-cheie pentru managementul unui proiect - de la idee, scriere, implementare până la evaluarea rezultatelor. Instructoarea le-a explicat cum pot fi identificaţi potenţialii finanţatori, cum se obţin bani pentru realizarea proiectelor, cum se face corect un plan, se stabilesc obiective, scopuri şi argumente. Pentru o mai bună înţelegere a acestui proces, tinerii jurnalişti au participat şi la un exerciţiu practic, simulând prezentarea publică a unui proiect. „Scrierea unui proiect nu este un lucru ușor, necesită abilități temeinice, efort, dorință, dar și convingerea că se poate, oricât de greu ar părea un astfel de început, iar eu anume asta le doresc studenților - curaj, inițiativă și ambiție”, ne-a spus pe final instructoarea cursului, Ina Grejdeanu.