Jurnalismul online: instrumente multimedia pentru a prinde „în cârlig” cititorul
Epoca informației digitale se dezvoltă cu pași rapizi. Ce a fost important ieri nu mai prezintă interes azi, iar consumatorul de media devine din ce în ce mai pretențios. Nici tehnologiile informaționale nu stau pe loc. Zi de zi apar tot mai multe instrumente ce le oferă jurnaliștilor posibilitatea de a transmite mesajul într-un mod cât mai interesant, captivant și atractiv pentru public. Cum să scriem corect pentru online și cum atragem cât mai multe vizualizări? La aceste întrebări au răspuns instructoarele cursului Jurnalism online - Liliana Barbăroșie și Tatiana Ețco, jurnaliste la Radio „Europa Liberă”.
Jurnalismul online este primul curs din cel de-al doilea semestru de studii la ȘSAJ. Împărțit în două module, acesta vine să le ofere studenţilor abilităţile necesare pentru practicarea jurnalismului online. Cursul reprezintă o continuare a altor programe în care discipolii școlii au studiat elemente ale jurnalismului online, cum ar fi Fotojurnalismul, Jurnalismul vizual, Ştirea, Reportajul etc.
Primul modul s-a axat, în mod special, pe conținutul textului jurnalistic online. Ghidați de Liliana Barbăroșie, studenții au aflat care sunt particularitățile, avantajele și dezavantajele jurnalismului online. Tot aici discipolii au învățat care este structura textului electronic și cum se scrie corect pentru diverse platforme online. Și pentru că unul dintre elementele-cheie în online îl reprezintă titlul, instructoarea i-a atenționat că acesta trebuie să acționeze ca un „cârlig”, ca să-l intereseze pe cititor și să-l facă să acceseze și să citească știrea. „Titlul este povestea ta într-o singură propoziție”, a menționat Liliana Barbăroșie. În cadrul acestui modul studenții au realizat trei lucrări: un eseu pe tema „Avantajele și dezavantajele jurnalismului online”, o galerie foto cu genericul „Omul și profesia” și un articol despre proprietarii mass-media din Republica Moldova.
Cel de-al doilea modul a fost unul dedicat aspectelor tehnice ale jurnalismului online. Timp de patru zile, tinerii au explorat instrumentele multimedia și au aflat ce este şi cum funcţionează un hyperlink, un thinglink și un slideshow. Prin intermediul mai multor programe online, studenții Școlii de Studii Avansate în Jurnalism au realizat o prezentare vizualizată în timeline, story map și storify.
Tinerii jurnaliști au rămas impresionați de cele învățate la curs și spun că vor utiliza diversele instrumente și în articolele pe care le vor realiza ulterior. „Am înțeles că în online materialul jurnalistic poate deveni o adevărată operă de artă. Acum știm cum să-i atragem pe cititori”, a spus studenta Adriana Vlas.
Mâine, la ȘSAJ, începe cursul Managementul mass-media.