Jurnalismul online, cursul care merge în pas cu noile tendințe media
Cum scriem pentru online? Prin ce se deosebește un text făcut pentru radio, TV sau ziar de cel realizat și plasat în spațiul virtual? Ce elemente și aplicații folosim pentru a atrage atenția consumatorilor și cum să devenim originali în online? Sunt doar câteva dintre întrebările la care studenții ȘSAJ au răspuns în cadrul primului curs al anului 2018 - Jurnalismul Online. Împreună cu ei au lucrat Liliana Barbăroșie, jurnalistă la Radio „Europa Liberă”, Cristian Jardan, director al portalului Unimedia.info și freelancera Tatiana Ețco.
Cursul a durat două săptămâni și a fost împărțit în trei module. Primul modul, care a durat cinci zile, s-a focusat pe modul de a scrie un text pentru online. Jurnalista Liliana Barbăroșie le-a explicat studenților care este construcția unui articol online, cum trebuie să fie scris un titlu, un lead, intertitlurile și ce trucuri pot folosi jurnaliștii pentru a-și face materialele cât mai vizibile și mai atractive.
„De titlu depinde dacă cititorul va accesa știrea sau nu. Un titlu bun trebuie să fie intrigant”, a spus Liliana Barbăroșie, menționând că aceasta este una dintre primele reguli ale jurnalismului în general și ale online-ului în special. Pentru a deveni buni profesioniști, instructoarea le-a recomandat discipolilor ȘSAJ să-și facă munca bine, să se inspire de la cei mai buni jurnaliști din țară și de peste hotare, și să tindă să devină din ce în ce mai buni în profesia pe care și-au ales-o.
Cum să realizăm un material jurnalistic, având la îndemână doar un telefon mobil? Despre asta studenții au aflat în cadrul celui de-al doilea modul - Mobile Journalism, lansat în premieră la ȘSAJ în acest an. Instructorul cursului, Cristian Jardan, le-a prezentat studenților diverse accesorii și aplicații mobile, cu ajutorul cărora jurnaliștii pot filma și monta reportaje video doar cu ajutorul telefonului mobil. Pentru a memoriza cum funcționează aplicațiile, viitorii jurnaliști au realizat câte un material video. Tinerii spun că nu și-au imaginat că un reportaj TV poate fi filmat și montat direct în telefon și doar cu acesta. „Trebuie să ne adaptăm noilor tendințe”, a spus la finalul cursului studenta Alexandra Bodarev.
Cum să fim originali în online? Cum să integrăm într-un singur material diverse elemente, precum radio, video, foto sau text? Ce sunt și cum să folosim corect instrumentele multimedia? Despre asta studenții au discutat în cadrul celui de-al treilea modul al cursului. Împreună cu Tatiana Ețco, ei au testat diverse aplicații, au aflat ce este și cum funcționează un hyperlink, un thinglink, un slideshow, iar la final au realizat o prezentare vizualizată în timeline, story map și storify.
Astăzi la Școala de Studii Avansate în Jurnalism începe cursul de Management media.